Uw brug naar?

U bent hier: Home » Informatie » Artikelen » Eduscrum

Lean en de kwaliteit van het onderwijs

Wat een geanimeerd gesprek tussen een aantal professionals op een gezellige avond al niet aan nieuwe inzichten kan opleveren? Scrum, ofwel de vertaling naar het onderwijs, blijkt zowel qua resultaat als aanpak fantastische resultaten te bieden. Vraag is alleen nog hoe lang het duurt voordat iedereen “om” is.

Wat een geanimeerd gesprek tussen een aantal professionals op een gezellige avond al niet aan nieuwe inzichten kan opleveren? Scrum, ofwel de vertaling naar het onderwijs, blijkt zowel qua resultaat als aanpak fantastische resultaten te bieden. Vraag is alleen nog hoe lang het duurt voordat iedereen “om” is.

Onderwijs was de laatste tijd helaas veel en negatief in de media met als voorlopig dieptepunt de Ibn Ghaldoun fraude. We waren echter al tot vervelens toe verwend met de verhalen over twijfelachtige dan wel tekortschietende kwaliteit zoals bijvoorbeeld de Hogeschool van Amsterdam in 2011 of de zorgwekkende, financiële positie in het Voortgezet Onderwijs zoals gerapporteerd door het Algemeen Dagblad in december 2012. Het laatste maakt aannemelijk dat er verdere ontslagrondes zullen volgen en grotere klassen gaan ontstaan. Dit zal verder afbreuk doen aan de kwaliteit, slechts ten dele gekeerd door Haagse maatregelen.

We zouden bijna vergeten dat we met kennisontwikkeling en kennisoverdracht te maken hebben. Dat we scholieren en studenten juist moeten helpen die keuzes te maken, waar ze de rest van hun leven profijt dan wel last van hebben. En dat dat in het hedendaagse perspectief en met de bestaande aanpakken moeilijk voor hen is.

Met Eduscrum (www.eduscrum.nl) is een stap gezet naar onderwijs op aanvraag in de reguliere onderwijsomgeving. Het blijkt mogelijk om een benadering op-maat te bieden in een wereld waar de nadruk op efficiëntie lag en ligt. Schaalvergroting, beheer en controle en vooral zuiniger -is het dat ook geworden?- , als wenkende perspectieven met overduidelijk te weinig aandacht voor effectiviteit. Wat is de kwaliteit van de output? Wat leveren we uiteindelijk op? Hoe tevreden zijn onze klanten? Wie zijn eigenlijk onze klanten?

Wat is Eduscrum?

Eduscrum is een bewerking van Scrum, een Agile IT ontwikkelmethode. Eduscrum gaat uit van groepswerk en laat de leerlingen en studenten intensief en autonoom samenwerken door rollen en instrumenten aan te bieden, waardoor zij een veel grotere mate van zelfstandigheid krijgen, die ze ook graag nemen. Eduscrum maakt leerlingen eigenaar van wat ze moeten doen. Startpunt is zelfkennis en eigen initiatief, twee ingrediënten die zorgen voor zelf samengestelde en effectieve teams waar taken schijnbaar moeiteloos worden verdeeld en uitgevoerd. De leraar faciliteert, houdt het pad in de gaten maar laat vooral los. De controle is de verantwoordelijkheid van het team.

De instrumenten die worden aangereikt zijn pedagogisch onderbouwd. Bjibehorende nieuwe protocollen of ceremonies, zoals bijvoorbeeld een dagstart (daily stand up) en gebruik van een plan board, versterken de samenwerking. Effectiviteit en efficiëntie worden gelijktijdig verbeterd.

Op het Ashram College in Alphen aan den Rijn bereiken de “founding fathers” opmerkelijke resultaten met Eduscrum (Bekijk hier). Opgedragen werk is sneller af, de kwaliteit van het werk en gemeten resultaat per leerling verbeteren aanzienlijk, minimaal een vol punt per leerling. Last but not least; het enthousiasme spat ervan af en werkt aanstekelijk. Wie volgt?

Auteur:
Deze bijdrage is een co-productie van Jan Heitlager (jan.heitlager@teamlss.nl) en Adriaan Mulder (adriaan.mulder@teamlss.nl). Jan was tot voor kort werkzaam bij KLM en is in Team Lean Six Sigma de trekker van Lean IT en Lean Denken en Doen. Adriaan is oprichter van TEAM Lean Six Sigma en al 25 jaar werkzaam in organisatie- en procesverbetering waarvan bijna 20 jaar in het Lean Six Sigma domein.